Аналіз стану розгляду звернень громадян,
які надійшли до Тульчинського районного суду
Вінницької області протягом 2014 року.
Відповідно до ст. 1 ЗУ «Про звернення громадян» громадяни мають право звернутись до органів державної влади, місцевого самоврядування, об’єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, ЗМІ, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов’язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.
Під зверненням громадян розуміються викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги.
Відповідно до ст. 5 вищевказаного Закону звернення адресуються органам державної влади і місцевого самоврядування, підприємствам, установам, організаціям незалежно від форм власності, об’єднанням громадян або посадовим особам, до повноважень яких належить вирішення порушених у зверненнях питань.
У зверненні зазначається прізвище, ім`я, по батькові, місце проживання громадянина, а також має бути зазначено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги.
Звернення може бути подано окремою особою та може бути колективним.
Також звернення має бути підписано заявником із зазначенням дати.
Протягом 2014 року до Тульчинського районного суду надійшло 12 звернень від громадян, що більше ніж у 2013 році (було 8 звернень).
Діловодство за зверненнями громадян ведеться окремо від інших видів діловодства, відповідно до Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об’єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації, затвердженої постановою КМУ від 14.04.1997 року № 348 (далі Інструкція).
Усі звернення громадян реєструються в АСДС у день їх надходження до суду. В суді ведеться журнальна форма реєстрації звернень громадян, заведено окрему номенклатурну справу.
Термін зберігання документів за зверненнями громадян затверджено у номенклатурі справ суду та становить 5 років.
На всі звернення відповіді надані у строки, передбачені ЗУ «Про звернення громадян». Відповіді, які надавались головою суду, є вичерпними та складеними тільки на підставі перевірених відомостей.
Узагальнюючи та аналізуючи звернення громадян у 2014 році можна зазначити слідуюче:
На розгляді перебувало 1 колективне звернення, 6 звернень надійшло до суду особисто від громадян, 5 звернень надіслано до Тульчинського районного суду в порядку ст. 7 ЗУ «Про звернення громадян» для розгляду за належністю. 1 звернення головою суду було направлено до прокуратури Тульчинського району також у відповідності до ст. 7 вищеназваного Закону.
2 звернення, які надійшли до суду відповідно до ст. 7 ЗУ «Про звернення громадян», відповідно до п. 5 Інструкції, були взяті на контроль, оскільки про результати їх розгляду необхідно було повідомити ті установи, з яких вони надійшли до суду.
Основна маса звернень – це скарги 10 штук, що становить 83% від загальної кількості звернень, 1 заява про надання інформації по справі та 1 заява про притягнення до відповідальності посадових осіб міської ради (саме ця заява була переадресована до прокуратури Тульчинського району).
З 10 скарг – 7 скарг були дублетними, тобто скарги від одного й того самого автора з одного і того ж питання: 3 надійшли поштою особисто від скаржника, 4 були надіслані автором різним адресатам і надійшли від різних вищих установ для розгляду за належністю та повідомлення автора звернення. В 1 випадку скарга була помічена як контрольна та відповідь по ній, окрім автора, була направлена і до органу з якого вона надійшла до суду.
У цих скаргах автором ставилось питання про відмову їй у видачі ксерокопії виконавчого листа. Відповідь автору надіслана в строк та роз’яснено про те, що в матеріалах справи виконавчі листи не зберігаються і для отримання його ксерокопії (адже саме так наполягала автор) їй необхідно звернутись до підрозділу примусового виконання рішень відділу ДВС ГУЮ у Вінницькій області. Якщо ж виконавчий лист втрачено їй необхідно звернутись до суду із заявою про видачу його дублікату.
1 скарга на бездіяльність судді надійшла з Ради суддів України, вона також була облікована як контрольна, оскільки окрім надання відповіді скаржнику, необхідно було надіслати відповідь про результати розгляду скарги і в Раду суддів України. В цій скарзі автором порушено питання судової тяганини при розгляді справи за його позовом. Відповідь надано з дотриманням строків. Обставини, викладені скаржником не знайшли свого підтвердження в ході проведення перевірки.
Ще одна скарга (колективна) на відправлення судочинства в Тульчинському районному суді також надійшла з Ради суддів України. Про результати звернення повідомлено його авторів. Факти, викладені в скарзі щодо порушення прав авторів скарги, як учасників процесу, та не об’єктивний розгляд справи не знайшли свого підтвердження при проведенні перевірки обставин, викладених у скарзі.
1 скарга подана безпосередньо до Тульчинського районного суду скаржником на дії секретаря судових засідань. Скаржник посилався на некоректне висловлювання в його адресу секретарем та неналежну поведінку. За результатами розгляду звернення скаржнику надано відповідь у строки, встановлені законодавством. Викладені в скарзі обставини не знайшли свого підтвердження в ході проведення перевірки.
Заступник керівника апарату суду І.Г. Лозовська